Lektionsplaner
Læringsmål
I 8. – 9. klasse spiller vi Teen 1 og Teen 2, men det er vigtigt at huske på, at Teenvolley ikke følger klassetrin, men færdigheder. Jo ældre man er, jo hurtigere lærer man, og jo hurtigere kan man rykke op i levels. Går spillerne i 8. – 9. klasse og endnu ikke har stiftet bekendtskab med Teenvolley, vil det være en god idé at starte på Kidsvolley level 2 eller 3, som introduktion til det mere tekniske krævende spil på Teen 1 eller Teen 2.
Teen 1 minder meget om Kidsvolley level 3. En væsentlig forskel er dog, at på level 3 skal anden berøring gribes, mens anden berøring må gribes på Teen 1.
På Teen 2 er der ingen bolde, der må kastes eller gribes, og spillet minder i sin grundform om almindelig volleyball.
Da eleverne i 9. klasse skal til prøve i idrætsfaget, vil det være naturligt at bruge Teenvolley, hvis man trækker “Boldbasis og boldspil”. Det vil også være oplagt at vælge et tema til eksamen.
Lektionens opbygning
- Hvad skal eleven lære?
- Opvarmning (her vil det være en god ide, at lade eleverne stå for opvarmningen).
- Tekniske småøvelser med baggerslag, fingerslag, smash og serv
- Smash
- Overhåndsserv
- Spil på Teen 1 + 2
- Evaluering/hvad har du lært?
Hvad skal eleverne lære?
- At kunne beherske fingerslag, baggerslag og serv i spillet
- At kunne beherske smash
- At kunne beherske en under- eller overhåndserv
- At finde spille rytme
- At kende til reglerne på Teen 1 + 2 og kunne spille spillet
- At kunne bruge de faglige ord og begreber, der bruges i Teenvolley
Det er en god ide at lade selve teenvolleyspillet være den bærende del af undervisningenslektionen. Du kan benytte mange af de baggerslagsøvelser som repetition, der vises i lektionsplanen for 3. – 4. klassetrin og fingerslagsøvelserne, der vises i lektionsplanerne for 5.-7. klassetrin.
fælles mål
Teenvolley opfylder de overordnede retningslinjer for færdigheds- og vidensmål i 8. – 9. klasse, de såkaldte fælles mål i idræt.
Nedenfor ses de færdigheds- og vidensmål, som vi arbejder med i Teenvolley indenfor de forskellige områder.
Alsidig idrætsudøvelse
Boldspil og boldbasis
- Eleven kan beherske tekniske og taktiske elementer i boldspil
- Eleven har viden om samspil mellem teknik og taktik i boldspil
- Eleven kan udvikle boldspil
- Eleven har viden om spilkonstruktion
Idrætskultur og relationer
Samarbejde og ansvar
- Eleven har viden om muligheder og forpligtelser i idrætsfællesskaber
- Eleven kan udvikle konstruktive samarbejdsrelationer i idrætslige aktiviteter
- Eleven har viden om samarbejdsmetoder inden for alsidige idrætsaktiviteter
- Eleven kan vurdere samspillet mellem individ og fællesskab i idrætsaktiviteter
Krop, træning og trivsel
Sundhed og trivsel
- Eleven har en viden om idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel
- Eleven kan vurdere idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel
Fysisk træning
- Eleven kan formidle opvarmningsprogram tilrettelagt i samarbejde med andre
- Eleven har viden om opvarmningsprogrammers formål, struktur og variationsmulighed
- Eleven kan udføre egne og andres træningsprogrammer