SÅdan kan du arbejde med teknik i undervisningen
Volleyball har altid fået skyld for at være et teknisk svært spil. Det er det også hvis man kigger på det traditionelle volleyballspil. Men med Kidsvolley er situationen en hel anden. Kidsvolleys opbygning i levels, med stigende motoriske og tekniske udfordringer, gør en kolossal forskel. De enkelte levels følger elevernes naturlige motoriske udvikling og betyder, at der kræves et minimum af tekniske færdigheder for at få spillet til at lykkes. Ved at arbejde med Kidsvolleys spil og teknikker kontinuerligt gennem indskolingen og mellemtrinnet, opnår man et meget alsidigt læringsforløb.
Indførelse af nye teknikker
Ved indførelse af nye teknikker er det væsentligt, at de enkelte teknikker får lov at bundfælde sig, før de næste indføres. I skolesammenhæng, hvor man på hvert klassetrin i gennemsnit kan afsætte 2 x 3 uger, eller 1 x 4 uger til Kidsvolley, introduceres en ny teknik pr. klassetrin. På den måde opnår du, at eleverne bevarer overblikket og den positive følelse af at kunne beherske en teknik. Det er dog væsentligt, at du hele tiden holder øje med udviklingen, således at du er parat til at hoppe til næste udviklingstrin, så snart en gruppe elever er klar.
Hvornår bør man påbegynde indlæringen af en ny teknik?
Indlæringstrappen er et værktøj der viser i hvilken rækkefølge du bør præsentere de forskellige teknikker. Modellen er opbygget således, at de nye stadier er supplementer til de forrige stadier. Da ikke alle elever har den samme motoriske udvikling, kan det være nødvendigt, at enkelte elever arbejder længere på et enkelt trin i indlæringstrappen. I beskrivelsen af de enkelte teknikker senere i afsnittet er der en udviklingstrappe for hver enkelt teknik.
Teknikindlæring (LSM metoden)
Når du skal arbejde med indlæring af teknik i Kidsvolley er vi i den situation, at det ofte er første gang det skal præsenteres for børnene. Volleyball Danmark giver jer her et unikt indblik i, hvordan vi ser teknikindlæringen skal foregå i foreningsregi.
LSM-metoden
I indlæringen bruger vi det vi kalder LSM metoden. LSM modellen er den model vi bygger alle vores teknikindlæring op omkring. LSM metoden skal ses som en model der skal bruges i indlæringen over en længere periode, men som også har gyldighed i den enkelte træningslektion.
1. Vi Lærer den nye teknik.
2. Vi spiller Sammen.
3. Vi spiller Mod hinanden
Vi viser spillerne det tekniske element der skal indlæres. Vi er eksempelvis midt i et forløb i begyndelsen af level 2, hvor der arbejdes med baggerslaget. Vi arbejder med armstillingen. Vi viser hvordan det skal se ud og spillerne prøver. Vi laver nu en øvelse, hvor trænerne kaster bolden og der spilles tilbage til træneren. Træneren har fokus på hver enkelt og retter i forhold til lærte nøgleord.
Her arbejder en spiller med en bold eller spillerne er sammen to og to. De spiller eksempelvis baggerslag til hinanden. Der er fokus på den rigtige teknik, men når vi spiller sammen bliver øvelserne lidt sværere, da der vil komme skæve bolde. Øvelserne kan stige i sværhedsgrad ved at stille opgaver såsom, ”Hvor mange baggerslag kan I spille til hinanden i træk uden at lave fejl”, eller, ”Hvem kan først lave 20 baggerslag i træk uden at lave fejl”.
Her benyttes et af de mange småspil, der præsenteres i øvelseshæftet. En spiller på hver side af nettet. Bolden kastes over nettet med et baggerslagskast. Den modtages med et baggerslag op til sig selv og kastets tilbage med et baggerslagskast. Der spilles en kamp til 10
Her ses en plan over den mest hensigtsmæssige rækkefølge til teknikindlæring:
1. Grundlæggende boldbehandling og motorik
2. Volleyball specifikke øvelser
3. Den samlede teknik trænes med et fokuspunkt (nøgleord)
4. Vi spiller med hinanden
5. Vi spiller mod hinanden
6. Kamp
Vi har herunder samlet en række af de mest basale teknikker, vi foreslår at man kan arbejde med i undervisningen.
Teknik til Skolevolley
Bevægelsesmønstre:
At kunne bevæge sig til bolden på en hensigtsmæssigt måde, har stor betydning for den teknik man efterfølgende skal udføre. På Kidsvolleys level 0-2 har vi, på grund af rotationen på banen efter hver overspilning, rigtig gode muligheder for i en tidlig alder at træne nogle gode og hensigtsmæssige bevægelser.
Kig i øvelsesbanken for mere inspiration!
Baggerslaget:
Baggerslaget er den teknik, der danner basis for at vi kan få et volleyballspil der lykkes. En teknik, der danner fundamentet for, at alle de øvrige tekniske elementer kan komme i anvendelse.
Fingerslaget:
Fingerslagskastet indgår som et af de kast, der benyttes på level 2 mens fingerslaget som teknik først anvendes på level 3. Det betyder ikke at man skal vente med at tage fingerslaget ind i undervisningen til dette tidspunkt.
Serv:
Underhåndsserven er den første egentlige grundteknik, der indlæres i sit fulde omfang i Kidsvolley.
Udviklingen i serven, går fra serv over nettet fra et valgfrit sted på banen, over underhåndsserv bag baglinien, til overhåndsserv.
Gribe- kastehævning:
Gribe- kastehævningen bruges på Kidsvolley level 3. Gribe-/kastebevægelsen er ikke nogen egentlig volleyballteknik, men kun et redskab til at holde spillet i gang.
Variationer af smash:
For alle volleyballspillere, uanset alder, er det at smashe det sjoveste og mest spændende. Vores holdning er, at eleverne skal prøve så godt de kan. Det, at få lov til at smashe, er en stor motiverende faktor. Her ses de forskellige versioner:
Teknikvideoer
Kommer snart!