Lektionsplaner
Læringsmål
Spillet på level 1 er velegnet til alle, der skal starte med Kidsvolley for første gang og passer fortrinligt til 1. og 2. klassetrin.
Spillet er også velegnet, selv om eleverne går i 3. – 6. klasse. Der vil for de lidt ældre elever blive masser af udfordringer og bevægelse, og man får hurtigt lært de principper, der er for Kidsvolley. Du kan se spillet ved at trykke her.
Lektionens opbygning
- Hvad skal I lære?
- Opvarmning med boldlege og øvelser
- Fingerslags- og baggerslagskast og gribning
- Serv
- Spil på level 1
- Evaluering/hvad har du lært?
Hvad skal eleverne lære?
- At kaste og gribe
- At spille et spil med få enkle regler
- At samarbejde om et spil
- At udføre en underhåndsserv
- Fingerslags-gibning
- At kende reglerne på level 1 og spille spillet
- At kende de faglige ord og begreber, der bruges i Kidsvolley
På level 1 startes første bolden med en serv. Dette spilmoment kan være svært for børnene, så man kan med fordel sætte bolden i spil ved at kaste bolden over nettet.
Det er en god ide at lade selve Kidsvolleyspillet være den bærende del af undervisningslektionen.
Fælles mål
Nedenstående er de færdigheds- og vidensmål, som vi arbejder med i forhold til fælles mål i idræt:
Alsidig idrætsudøvelse
Boldspil og boldbasis
- Eleven kan modtage og aflevere boldtyper
- Eleven har en viden om grundlæggende kaste og gribeteknik
- Eleven kan spille bold med få regler
- Eleven har viden om enkle regler i spil med bold
Idrætskultur og relationer
Normer og værdier
- Eleven kan respektere regler og aftaler for idrætsaktiviteter
- Eleven har viden om regler og aftaler for idrætsaktiviteter
Samarbejde og ansvar
- Eleven kan samarbejde i par eller mindre grupper
- Eleven har viden om samarbejdsmåder
Ordkendskab
- Eleven kan anvende enkle fagord og begreber
- Eleven har viden om enkle fagord og begreber
Fit first – Træning med høj puls
Fit First konceptet er kidsvolley med høj puls. Undervisningsplanerne har fokus på intens og involverende forløb, der kan afvikles i idrætstimerne eller i understøttende undervisning. Der tages ikke højde for, at teknikken udføres korrekt, men at eleverne får en oplevelse med fuld fart på.
Du kan hente hele hæftet inkl. øvelser her: