Værktøjskassen

Et simpelt Kommunikationsflow

Det er vigtigt, at medlemmer kan følge med i, hvad der sker i klubben. Her er et bud på en simpel men stærk kommunikationsplan.

Langt de fleste kommunikerer gennem enten platforme som Holdsport eller sociale medier som Facebook. Hvad der bliver lagt ud i disse grupper læses med ret stor sikkerhed af medlemmerne, da det altid er nærværende information for det enkelte interessefællesskab. Dermed er det vigtigste led i flowet allerede etableret, og det skal i bund og grund bare udnyttes. Til det introduceres: Klubbens redaktør. 

Redaktørens jobbeskrivelse

Redaktøren er bindeled mellem hold, bestyrelse, trænere mm. og så trænerne på de enkelte hold. Redaktøren får tilsendt indhold til opslag fra bestyrelsen, trænere, ledere mm., laver et udkast til opslag, som sendes videre til trænere som formidler det videre ud til deres holds side på eksempelvis Holdsport.
Det kan ligne endnu et job, der skal besættes af en frivillig, hvilket jo ikke altid er lykken for en klub og dens bestyrelse. Men dels behøver der ikke at være meget arbejde i jobbet, og dels kan det vise sig, at være lige præcis den funktion, der binder klubben sammen på kryds og tværs – så det kan blive en rigtig god investering.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at det nye kommunikationsflow benyttes til, at informere om, hvad der sker i klubben, og ikke til at uddelegere opgaver og tjanser.

Hvad er det medlemmerne gerne vil informeres om?

Medlemmerne vil gerne følge med i, hvad der sker i klubben, men det har ikke nødvendigvis første-prioritet. Derfor er det vigtigt, at tænke i nyheder og artikler, der har indflydelse på det enkelte medlems hverdag i klubben, så indholdet er nærværende. Skrevet på den rigtige måde, er det samtidigt bestyrelsernes mulighed for at få fortalt om alt det arbejde, som vi ved bliver lavet men som aldrig bliver kommunikeret ud. Her følger et par bud på historier, der vil være interessante for medlemmerne.

  • Mange klubber er involveret i kommunalt støttede projekter eller andre projekter, uden at medlemmerne er klar over det. Fortæl historien
  • Mange klubber arbejder med overgangen fra Kids til ungdom og fra ungdom til senior. Det har indflydelse på mange medlemmer, som vil være interesseret
  • Medlemstal fordelt på køn, alder etc. Tal der alligevel skal indberettes årligt. Hvorfor ikke offentliggøre dem blandt medlemmerne
  • Eliteklubber må have nogen overvejelser ift. elite kontra de øvrige medlemmer
  • Er der særlige indsatsområder, i en periode, for en speciel gruppe, så fortæl det her
  • Kommer der nye trænere til holdene, så er det oplagt med et portræt og en velkomst
  • Kommer der nye medlemmer i bestyrelsen, så er det oplagt med et portræt og en velkomst
  • Fortæl også gerne hvad bestyrelsen bøvler med. Alle ved, at der er masser af udfordringer for en bestyrelse. Fortæl åbent og ærligt om det
  • Fortæl historier, der gør spillere og forældre opmærksomme på, hvor meget der gøres for dem og deres børn. Men gør det i en tone, så I kan lokke nye mennesker ind i klubben og bestyrelsesarbejdet