Hjemmesidebanner

Hjemmesidebanner

I form med Børme

også for børn og motionister

Hvad sker der når jeg træner og hvorfor er restitution så vigtigt?

Jeg vil i dag tage fat på noget af det helt fundamentale og snakke lidt om, hvad fysisk træning er, hvordan det påvirker kroppen og hvorfor restitution er en super vigtig faktor, hvis man ønsker at se en fremgang i sin træning.

Fysisk træning er, kort fortalt, en form for belastning eller stress, som en person påfører sin krop og som kroppen så vil genopbygge og forsøge at tilpasse sig. Netop dette princip, med en delvis nedbrydning af kroppen og dernæst en genopbygning og tilpasning, er grundstenen i næsten alle former for fysisk træning.

Nedbrydningen sker på grund af tryk- og trækpåvirkninger af fibre og væv i muskler og led. Under genopbygningen ændres strukturen og vævet tilpasser sig de nye krav. Jo større intensitet og volumen der arbejdes med, desto mere vil kroppen blive påvirket. Kroppen vil til gengæld forsøge at omstille sig til, at der stilles stigende krav og i den efterfølgende restitutionsperiode genopbygges og forstærkes organismen til et højere niveau end før træningen. Dette kaldes for Superkompensation og tager typisk 1-3 døgn, afhængigt af, hvor meget man har belastet kroppen.1

Læs videre

Træning med Børme

Her får du 4 forskellige hjemmetræningsprogrammer, som kan hjælpe dig til at få gang i hjemmetræningen.

Alle 4 programmer er lavet, så de rammer størstedelen af de større muskelgrupper, således at du får gang i hele kroppen. I hvert Excel-ark får du:

1) En programoversigt med links til øvelsesvideoer

2) Nogle af mine personlige tips og tricks

3) En træningsdagbog som du kan udfylde når du har trænet og på den måde følge med i din egen fremgang.

 

Niveau 1 – til begynderne

Det her er det letteste af de 4 hjemmetræningsprogrammer og er til dig som ikke har den store træningserfaring, har været ude med en skade eller af andre årsager har været fysisk inaktiv i en længere periode. Tag ikke fejl, det kan sagtens være hårdt alligevel.

Niveau 1

 

Niveau 2 – til de letøvede

Dette er det næst letteste af de 4 programmer, og er til dig som enten allerede har lavet begynderprogrammet, eller dig som har holdt dig lidt i gang med hjemmetræning her i Corona-pausen. Programmet er lidt sværere end begynderprogrammet og laver en naturlig overgang til det næste niveau.

Niveau 2

 

Niveau 3 – til de øvede

Her er øvelsesvalgene skruet en gang mere op ift. de to foregående niveauer og især jumpsquats kan virkelig smadre stængerne og samtidig sætte iltoptagelsen på overarbejde. Dette er programmet til de øvede, som er i god form og vant til at motionere regelmæssigt under lockdown.

Niveau 3

Niveau 4 – til de hardcore

Det her program er til de mere hardcore fitnesstyper, som har en god styrkebase og er vant til at træne tungt. Her er der fokus på generelt færre repetitioner og højere belastning ift. de andre 3 niveauer. Hvis du kan gennemføre alle sæt og repetitioner i dette program er du rigtig godt kørende!

Niveau 4

Kontakt

Volleyball Danmark
Idrættens Hus
DK-2605 Brøndby
Tlf.: +45 4326 2710
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Fortæl os, hvad der interesserer dig - så holder vi dig opdateret.

b

Interesser